سعید تمر

آینده خوشی برای همه میخواهم به روشی منظم

سعید تمر

آینده خوشی برای همه میخواهم به روشی منظم

این دفتر شلوغ و بینظم من است. دفتر شخصی.
شاید چند پیوند مفیدی برایتان وجود داشته باشد.
به زودی افتتاح سایت رسمی خودم را در اینجا اعلام خواهم کرد.
tamar.ir
---------------
خوش به حال آنانی که چهل سال اول زندگی خود را به خودشان اختصاص می دهند و باقی را وقف مردم می کنند
و
بدا به حال آنانکه جابه جا

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
پیوندها

آیا مردم و مصرف کنندگان مسوول کمبود نقدینگی خودروسازهای مثلا ملی هستند؟

هر روز بیش از دیروز متقاعد می شویم که تولید داخلی خودرو ملی نیست و مردم نباید تاوان این صنعت را بپردازند. شاید دقت کرده باشید که در گزارشهای چند سال اخیر خودروسازان اذعان و اعتراف می کنند که 20 درصد از هزینه نهایی خودرو بخاطر سود وامهایی است که خودروسازان به بانکها می پردازند. لینک خبر

تا اینجای کار مشکلی نیست. اما چرا خودروسازان وام میگیرند؟ چرا خودروسازان مشکل نقدینگی دارند؟ مگر غیر از این است که سهام خودرویی ها در بازار بورس به مردم [شما باور نکن] واگذار شده است؟ مگر نمی توان با افزایش سرمایه از محل آورده نقدی میتوان مشکل نقدینگی این صنعت را حل کرد. اما چرا مدیران محترم خودروساز مشکل نقدینگی را از جیب مردم (20 درصد) می پدازند؟

فرض کنید خودروسازان تمایل داشته باشند وامهایی با سود بالاتر مثلا 60 درصد دریافت کنند. آیا آنها حق دارند این هزینه کمبود نقدینگی شان را به شورای رقابت یا مردم و مصرف کننده نهایی که به امید حمایت از تولید ملی، جنس ایرانی می خرد تحمیل کنند؟ آیا هزینه مالی مالکان خودروسازها، باید در قیمت تمام شده کالای ایرانی حساب شود؟ اگر اینگونه است، برای خودروساز چه فرقی می کند وام 20 درصدی بگیرد یا وام 60 درصدی؟ آیا این بی مسوولیتی در قبال مصرف کننده نیست؟


از دید عموم، تصاحب کنندگانی بر دو خودروساز ملی چنبره زده اند که پول کافی برای بلعیدن این صنعت را ندارند. بنابراین این سالها را با کمبود نقدینگی می سازند تا بلکه روزی راحت تر بتوانند این صنعت را به اسم خود درآورند. شاید پاسخ دهند که وقتی فردی سهام شرکتش را می فروشد پولش را برمیدارد و از آن صنعت خارج می کند. در این مورد فروشنده دولت بنمایندگی از صاحبان بیت المال واگذار کننده است. آیا هیات مدیره خودروسازان نمی تواند کمبود نقدینگی را از محل افزایش سهام و آورده نقدی سهامداران تامین کند تا بلکه خودروسازان با نقدینگی کافی به تولید بپردازند؟ امیدوارم پاسخ کافی باشد.

در چنین تصویری چگونه می توان انتظار داشت که همت ملی برای دفاع از تولید ملی شکل بگیرد؟ اساسا باید پرسید کدام تولید ملی؟ آیا تولید کننده نباید نگاه ملی داشته باشد و فقط مصرف کننده است که باید نگاه ملی داشته باشد؟

سعید تمر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی