سعید تمر

آینده خوشی برای همه میخواهم به روشی منظم

سعید تمر

آینده خوشی برای همه میخواهم به روشی منظم

این دفتر شلوغ و بینظم من است. دفتر شخصی.
شاید چند پیوند مفیدی برایتان وجود داشته باشد.
به زودی افتتاح سایت رسمی خودم را در اینجا اعلام خواهم کرد.
tamar.ir
---------------
خوش به حال آنانی که چهل سال اول زندگی خود را به خودشان اختصاص می دهند و باقی را وقف مردم می کنند
و
بدا به حال آنانکه جابه جا

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
پیوندها

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

پدیده تکراری چند سال اخیر آبانماه تهران، وارونگی هواست. کارشناسان هواشناسی کشور هم به موقع احتمال وقوع پدیده وارونگی هوا را اعلام می کنند اما تصمیم برای کنترل آلایندگیها موکول می شود به شرایط هشدار. اما آیا این تصمیم کاراست؟

فرض کنید طبق نظر کارشناسان بدانیم 90 درصد احتمال دارد که هفته پیش رو پدیده وارونگی هوا رخ دهد. سه روز اول در حال افزایش آلاینده ها هستیم و از روز چهارم که مرز هشدار را فتح می کند اقدامات اضطراری به اجرا گذاشته می شود. روز چهارم مدارس ابتدایی تعطیل می شود. روز پنچم اما و اگری هست که اقدامات دیگری هم پیاده شود یا نه. چه تصمیم به تعطیلی دبیرستان و دانشگاه شود چه نشود، روز پنچم و ششم را در شرایط بحرانی، مردم آلودگی ها را تنفس می کنند.
اگر حواس سیاستگذار به هزینه های سلامت و آلودگی هوا باشد، و اگر برآورد درستی از هزینه گزینه های تصمیم در دست داشته باشیم شاید تصمیم های بهینه تری هم ممکن شود.
مثلا به این نکات توجه کنید:
الف- وضع موجود:
در سیاست های مرسوم این چند سال، ما اولین اقدام را تعطیلی مدارس می دانیم. دومین آن ممکن است تعطیلی های بیشتر باشد. در این سیاست، ما از وقوع بحران آلودگی به دلیل وارونگی هوا مطلع هستیم لذا سه روز را راحت از دست می دهیم و اقدامی نمی کنیم که ظرف تهران پر از آلودگی شود. سه روز آخر بحران را ما با مصرف آلودگی و تقبل هزینه های بهداشتی به پایان می بریم.
در این سیاست، ما کمترین تعطیلی و اقدامات پیشگیری را داریم و بیشترین هزینه سلامتی.
ب- یک گزینه شجاعانه تر
فرض کنید سیاست گذار به محض دریافت هشدار از امکان وقوع وارونگی هوا در تهران، از همان روز اول اقدامات کاهش آلودگی هوا توسط وسایط نقلیه و حتی اعلام تعطیلی اولین روز هفته و غیره را به اجرا گذارد. ممکن است به آسانی با همین اقدامات مقطعی و کوچک، بتواند وقوع شرایط هشدار را از روز سوم به روز چهارم منتقل کند و در قبال تقبل هزینه های تعطیلی مقطعی یا محدودیت ترافیکی از روز اول، اجتماع تهرانی ها، به جای تحمل سه روز هوای مضر، کمتر از دو روز را در شرایط مرز هشدار و نه بحرانی طی کند. 

گزینه دوم در صورتی روی میز سیاستگذار خواهد رفت که اولا، برآورد های بهتری از هزینه های تعطیلی و سلامتی و حتی تحریک گردشگری  در دست داشته باشیم و از سوی دیگر، افکار عمومی بپذیرد که اگر محدودیتی اعمال می شود الزاماً نباید روزهای آخر هفته منتظر شرایط بحرانی باشیم.

بیایید اجازه ندهیم آلودگی روند تکمیل خود را طی کند. نباید از اولین اقدام سریع صرف نظر کنیم. هزینه سلامتی شهروندان، باری بر دوش کل اقتصاد کشور است. فرقی نمی کند تهران باشد یا خوزستان، ما باید سریع تصمیم بگیریم.
 
سعید تمر

اداره عمومی و سیاست. 

مباحثه سایمون و والدو 

  1. نقش علم برای اداره عمومی، ابزار، نقش و محدودیت
  2. تفکیک ارزش و فکت و همچنین اداره عمومی و خط مشی
  3. ماهیت اداره عمومی پاسخگو
  4. ارتباط نظریه دموکراسی اساسی با مطالعات خط مشی


 Waldo would argue that public servants should become active, informed, politically savvy agents of change, whose mission is to improve the human condition and strengthen democracy. 

In The Administrative State, and throughout his career, he advanced four central ideas: 

• First, there is an intrinsic tension be­tween democracy and bureaucracy that obliges career public servants to protect democratic principles. 

• Second, the politics/administration dichotomy is false. Public servants hold political positions that require more than merely implementing policy set by elected officials. 

• Third, public servants must negotiate efficiencies demanded by the scientific management movement with due process and public access to government. 

• Finally, government cannot be run like a business. Honoring the Constitution and other democratic imperatives make managing a unit of the government far more challenging than a comparable private-sector organization. 

سعید تمر

ترافیک عصرگاهی تهران عجیب سنگین است. سرچهارراه هایی، با اینکه یک طرف چراغ سبز هست ولی ماشین ها جایی برای حرکت ندارند. همه جهتها، بدون تعارف همه جهتهای چارراه امیرآباد دیروز عصر ساعت 5 پر از خودرو بود و پلیس مجبور شده بود وسط چهارراه بایستد و نظاره گر بن بست ماشین ها باشد.

پای صحبت هر راننده ای بشینی، داستانهایی از زمان سفر برای یک مسافت کوتاه خواهد بود. 
دیروز نگارنده پیاده از نزدیکی های میدان فاطمی تا تقاطع چمران را پیاده پیمود در حالیکه به سختی می توان تصور کرد ماشینها نصف این راه را هم در آن زمان پیموده باشند.
1- تک سرنشینی
قابل مشاهده و استنباط بود که اکثر خودروها تک سرنشین هستند. 
علت این تک سرنشینی زیاد متفاوت است. اما مطمئن باشید می توانیم کمی در حق خودمان لطف کنیم. چگونه؟
2- اکثر شهروندان در چنین روزهایی، ترجیح می دهند با خودرو شخصی تردد کنند، چون در موقعیت ترافیکهای سنگین، پیدا کردن تاکسی یا مسافربر شخصی سخت تر است.
اکثر مسافربرها ترجیح می دهند استراحت کنند!!
لطفی که همه ما میتوانیم در حق خودمان و ترافیک شهری انجام دهیم این است که به شهروندان پیاده منتظر تاکسی، سواری دهیم. حتی سواری رایگان!!
مطمئن باشید اگر فردی امروز در پیدا کردن تاکسی ناکام بماند یا اذیت شود، فردا با ماشین شخصی باری بر ترافیک راه شما خواهد افزود.
پس، به خودمان لطف کنیم و به همدیگر خدمت حمل نقل ارائه کنیم. کرایه گرفتن هم اصلا بد ندانید.
3- روزها کوتاه است. اکثر ما ترجیح می دهیم ساعات بیشتری سرکار باشیم. در ساعات دم غروب، تاکسی نایاب تر است. باز هم اگر در چنین ساعاتی مسافری و شهروندی کنار خیابان دیدید حتما سوارش کنید.

4- روزها کوتاه است، بهتر است اگر کارتان بیشتر است، تمهیدی قایل شوید که قبل از ساعت 6 و نیم صبح سر کار خود حاضر شوید. باور کنید چنین عادتی، لذت بخش خواهد بود.

5- اکثرا توافق داریم که بازگشایی مدارس، باعث اصلی ترافیک سنگین است، اگر پدر یا مادر کودکی مدرسه ای هستید، بهتر است ساعتی را برای رساندن کودک دلبندتان به صورت پیاده اختصاص دهید. به تجربه اش می ارزد. سرویس مدرسه را هم به سرعت کنسل نکنید.
6- دولت و برنامه ریزان شهری و آموزش پرورش هم به این الگو که دانش آموزان وابسته به سرویس مدرسه شوند هم بیشتر فکر کنند. شاید بشود چنین واقعیتی را تغییر داد.

در یکی از مقالات الف {اینجا} ما هزینه یک ترافیک به مدت 15 دقیقه ناشی از یک تصادف را در سال 93 مبلغ پنجاه میلیون تومان محاسبه کرده بودیم. شاید بتوانیم ایده ای از هزینه ترافیک های سراسری و چندساعته شهر تهران  و به همین زودی هزینه های آلودگی آبان ماه را بیافرینیم.
بدون شک، میلیاردها تومان هزینه در حال تحمیل به اقتصاد کشور است. 
کاش به جای محاسبه هزینههای اینچنینی یا  هزینه فرصت های از دست رفته، از زمان نیروی انسانی کشور که با ارزش ترین منابع کشور است به نحو سازنده ترو فعال تری استفاده می کردیم. 

سعید تمر

استیلگیتز نوبلیست اقتصادی و نابرابری و راه حل ها

لینک


سعید تمر